Implementation of alert to brake overheating as a safety system in 1600cc vehicle

Authors

  • Cristina Muñoz Gallegos Universidad Andina Simón Bolívar
  • Dario Borja Soto Universidad Central del Ecuador
  • Andres Moreno Constante Universidad Central del Ecuador

Keywords:

accident, nrakes, nrakes overheating, electronic module, thermocouple

Abstract

The objective of this research is the design and construction of an automotive electronic alert module, with which the temperature of the brake system can be continuously monitored, by measuring the brake discs, to avoid overheating; since at the national level there is a high rate of claims for the aforementioned reason. The objective of the system is to issue an audible and audible alert if the system temperature exceeds 140 ° C, which gives the driver reaction time to take actions relevant to the possible overheating of the brakes, this by processing the data taken by A thermocouple installed in the front brake caliper, said data is processed by an Arduino board programmed to meet the requirements set out, when carrying out the device implementation tests, the temperature was checked in road tests carried out on a Chevrolet Sail S3 model vehicle. which had favorable results, having maximum temperatures of 50.75 ° C on a 34km route with highway and city sections, with a variation of 7.66% with respect to the maximum temperature of another similar test, managing to control the temperatures over the course of a journey and satisfactorily alerting in order to get the driver to take a control strategy proper duction to prevent overheating of the brake system in the vehicle.

References

AEADE. (2018). Anuario 2018. AEADE, 23-54.

ALAPA. (2016). Los peligros del Recalentamiento de los Frenos. Brasil.

ANT. (14 de Febrero de 2020). Estadisticas ANT. Obtenido de https://www.ant.gob. ec/index.php/ley-de-transparencia/ ley-de-transparencia-2020/file/7081-reporte-nacional-de-siniestros-de-transito-202

Carranza Sanchez, Y. A., & Beltran Pulido , R. (2003). TRANSFERENCIA DE CALOR DE ESTADO INESTABLE EN FORROS PARA FRENOS . Unirioja, 77-82.

Chevrolet. (12 de Abril de 2019). Chevrolet-Ecuador. Obtenido de https://www.chevrolet. com.bo/wp-content/uploads/Ficha-tecnica-Sail-S3.pdf

Dominguez, E., & Ferrer, J. (2015). Sistemas de transmisión y frenado. Editex.

FCEFyN. (06 de Junio de 2015). UNIVERSIDAD NACIONAL DE CORDOVA. Obtenido de Facultad de Ciencias Exactas Físicas y Matemáticas: https://fcefyn.unc.edu.ar/ departamentos/electrotecnia/cat/eye.htm#apunt

Garcia , A., & Navarro, K. (29 de Septiembre de 2015). Panama Hitek. Obtenido de http:// panamahitek.com/uso-de-pantalla-lcdcon-arduino/

López, C., & Paucar, J. (2013). DISEÑO, CONSTRUCCIÓN E IMPLEMENTACIÓN DE UN SISTEMA DE MONITOREO DE TEMPERATURA DEL FUNCIONAMIENTO DE FRENOS Y VELOCIDAD DEL VEHÍCULO APLICADO A AUTOBUSES INTERPROVINCIALES. Unir-

vesidad Salesiano Repositorio.

Mackay Castro , C., & Poveda Burgos, G. (2016). Revisión al impacto económico del sector automotriz en Japón y su influencia en Ecuador. Universidad de Guayaquil, 1-17.

Muñoz Gallegos, C. A. (2016). Repositorio Dspace. Obtenido de http://repositorio.ute. edu.ec/xmlui/handle/123456789/13728/ browse?value=Mu%C3%B1oz+Gallegos%2C+Cristina+Andrea&type=author

Ochoa Arrieta, R. E., & Navarro Terraza, O. J. (31 de Agosto de 2017). ANÁLISIS ESTADÍSTICO DE FALLAS EN EL SISTEMA DE FRENADO DE VEHÍCULOS LIVIANOS EN LA CIUDAD DE VALLEDUPAR (DEPARTAMENTO DEL CESAR-COLOMBIA). Obtenido de http://noesis.uis.edu.co/bitstream/123456789/38076/1/170832.pdf

Orduz, M. (2010). Las fallas mecánicas ponen en evidencia el error humano. El tiempo.

Reyes, J. S. (2014). A Preliminary Analysis of two Bus Rapid Transit Accidents in Mexico City. Procedia Engineering, 624-633.

Segarra Jaque, C. (10 de Abril de 2015). El Comercio. Obtenido de https://www.elcomercio.com/deportes/carburando-autos-automoviles-frenos.html

Vaca, P., Castro, J., & Quiroz, L. (2014). Banco de pruebas para el análisis y comportamiento. Repositorio ESPE.

Published

2020-06-27 — Updated on 2020-06-27

How to Cite

Muñoz Gallegos, C., Borja Soto, D., & Moreno Constante, A. (2020). Implementation of alert to brake overheating as a safety system in 1600cc vehicle. Investigación Tecnológica IST Central Técnico, 2(1), 12. Retrieved from http://investigacionistct.ec/ojs/index.php/investigacion_tecnologica/article/view/59